Seminario Internacional Filosofía de la BIología

Fecha:
01/08/2019 - 10:00 to 21:00

El Magíster en Filosofía de las Ciencias y el Departamento de Filosofía de la Universidad de Santiago de Chile, invitan a participar en el seminario internacional de Filosofía de la Biología "Manipular y Conocer en Biología: nuevas perspectivas en la epistemología de las ciencias de la vida", a realizarse el día 8 de enero de 2018 en el Centro de Estudios de Postgrado - USACH. Av. Apoquindo 499, Metro Escuela Militar.

El evento cuenta con destacados conferencistas nacionales e internacionales.

Este evento requiere inscripción previa.

Formulario: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeWB7v4_v-9a70d4yE6fjki6nBDxz_GBgXnnrlKXxmbzOxsog/viewform

Descarga el programa aquí: https://bit.ly/2AYh95U

Resumen Charlas Internacionales

Prof. Kenneth Waters

University of Calgary, Canada

How Genetics Succeeds: An Epistemology of Scientific Experimentation

Historians, philosophers, journalists and scientists often assume that investigation in mature science advances by using fundamental theories to explain more and more phenomena. For example, many assume that genetics is based on the discovery that genes are the fundamental entities directing the development of individual organisms. It is sometimes claimed that geneticists are now working out exactly how genes direct (or misdirect) development. I will use the example of genetics to illustrate a different account. On my account, scientists do not have a fundamental understanding of complex phenomena such as biological development. What they have are effective strategies for intervening on complex biological processes, which enables them to learn about these processes in a partial and piecemeal fashion. I will conclude with the suggestion that interpreting scientific knowledge in the context of investigation (as illustrated in this talk) offers society a better perspective for understanding both the successes and the limitations of science.

Prof. Gustavo Caponi

Universidad federal de Santa Catarina, Brasil

Claude Bernard y la docilidad experimental del viviente.

Resumen: Según Claude Bernard, la negación del vitalismo era equivalente a la postulación de la sujeción de los seres vivos a lo que llamaré ‘inercia experimental’; y esa sujeción era la condición de posibilidad para el desarrollo de la Fisiología Experimental. Que el ser vivo se ajustase a dicha inercia garantizaba que el mismo experimentalmente controlable y que por la vía de la manipulación experimental se podían elucidar los diferentes invariantes que pautaban los procesos fisiológicos.